Jos työnantaja menee konkurssiin - ohjeita työntekijälle

19.9.2013 klo 12:05

Tiimari ilmoitti eilen keskiviikkona hakeutuvansa konkurssiin. Tiimari Retail Oy:llä oli elokuun lopussa Suomessa noin 650 työntekijää. Tällä hetkellä he eivät voi kuin odottaa lisätietoja tulevasta.

Miten konkurssi etenee työntekijän näkökulmasta?

1. Käräjäoikeus tekee ensin päätöksen konkurssiin asettamisesta ja määrää pesänhoitajan eli käytännössä asianajajan. Pesänhoitajat päättävät Tiimarin tapauksessa esimerkiksi liikkeiden sulkemisen ajankohdan.

Tiimarin konkurssihakemus on jätetty Vantaan käräjäoikeuteen, ja oikeuden odotetaan tekevän päätöksen muutaman päivän kuluessa.

2. Työsopimus saadaan irtisanoa päättymään 14 päivän kuluttua irtisanomisesta. Myös määräaikainen työsuhde voidaan irtisanoa käyttäen 14 päivän irtisanomisaikaa.

3. Konkurssitilanteessa pesänhoitajalla on velvollisuus antaa työntekijälle työtodistus. Siitä ilmenee työsuhteen kesto, työtehtävien laatu ja työsuhteen päättymisen syy. Arvion antaminen ei kuulu pesänhoitajalle vaan työnantajalle.

4. Jos yrityksellä ei ole varaa lopputilin maksamiseen, yleensä pesänhoitaja hakee palkkaturvasta työntekijöiden saatavat.

Konkurssitapauksessa hakemus käsitellään nopeutetussa menettelyssä, jolloin selvät saatavat maksetaan työntekijöille nopeasti. Palkkaturvana voidaan maksaa varsinaisen palkan lisäksi esimerkiksi lomapalkka ja -korvaus sekä irtisanomisajan palkka. Palkat pyritään maksamaan palkkaturvan kautta jo työntekijöiden irtisanomisaikana konkurssipesälle, joka maksaa saatavat edelleen työntekijöille.

5. Jos jäät työttömäksi ja olet ollut PAMin työttömyyskassan jäsen vähintään 8 kuukautta, olet todennäköisesti oikeutettu ansiopäivärahaan (katso tarkemmat ehdot täältä). Jos haet PAMin työttömyyskassalta ansiopäivärahaa, lue ohjeet täältä.

Muille työssäoloehdon täyttäville Kela maksaa peruspäivärahaa. Jos työssäoloehto ei täyty tai työttömyyspäivärahaa on maksettu enimmäisaika, Kela maksaa työmarkkinatukea. Katso lisätietoa täältä.

6. PAMin jäsenet voivat tarvittaessa kysyä lisätietoa luottamusmieheltä tai lähimmästä aluetoimistostaan.

Lisää aiheesta:

Tiimari hakeutuu konkurssiin